Counsellor FAQ

১) নিজেকে সুন্দরভাবে প্রস্তুত করবেন। ঘর থেকে সেবা দিতে হলে নিজের একটা কক্ষ সাজাবেন দেখে যেনো রোগী আরামবোধ মনে করেন এবং পর্যাপ্ত আলোর ব্যবস্থা রাখতে হবে। বিদ্যুৎতের বিকল্প ব্যাস্থাও রাখবেন। সুন্দর ব্যাকগ্রাউন্ড ও নিরিবিলি রুম হতে হবে। কোন ভাবেই রোগী যেনো নেতিবাচক মনে না করেন। চেম্বারের মতো করেই সাজিয়ে ঘরে বসেই ইন্টারনেট কানেকশন দিয়ে রোগীর সাথে কথা বলবেন। ক্লায়েন্ট/রোগীর সাথে সুন্দরভাবে মার্জিত ভাষায় কথা বলবেন।

এপ্রোন পড়তে হবে ও পোশাকে শালিনতা মেনে চলতে হবে।

২) রোগীর কল রিসিভ করার আগে আপনার ইন্টারনেট কানেকশন ও সাউণ্ড দেখে নিবেন। নিরবিচ্ছিন্ন ইন্টারনেট কানেকশন এর ব্যবস্থা রাখবেন।

৩) এটা ভার্চ্যুয়াল সেবা হলেও বাস্তবে একজন রোগীকে যেভাবে সেবা দেন তার সবটুকুই মেনে চলার চেষ্টা করতে হবে যেন ক্লায়েন্ট/রোগী আপনার প্রতি সন্তুষ্ট থাকে এবং ভবিষ্যতে ভার্চুয়াল সেবা নিতে আগ্রহী হয়।

৪) রোগীর সাথে কুশল বিনিময় করে সেবা শুরু করবেন। সালাম বা আদাব বিনিময় করবেন।

কলের শুরুতে সালাম দিয়ে নিজের পরিচয় দিতে হবে। যেমনঃ আসসালামু আলাইকুম আমি ডা. … বলছি কনসেল থেকে।আপনাকে স্বাগতম জানাচ্ছি সেবা নেওয়ার জন্য। হাসি মুখে কথা বলতে হবে।

মহিলাদের ক্ষেত্রে সতর্কতার সাথে নিজের মা, বোন বা খালা এর মতো মনে করে চিকিৎসা দিতে হবে। প্রয়োজন মনে করলে ক্লায়েন্ট/রোগীর সাথে একজন থাকতে বলবেন।

৫) রোগ নিয়ে কথা বলবেন। অপ্রয়োজনীয় কথা এড়িয়ে যেতে হবে।বিরক্তি প্রকাশ করবেন না।

ক্লায়েন্ট/রোগীর সমস্যা বিস্তারিত শুনে তারপর প্রেস্ক্রিপশন করবেন। প্রতি রোগীর জন্য ২০ মিনিট সময় । তাই সময়ের খেয়াল রাখবেন কারণ এই সময়ের মধ্যেই আপনার প্রেস্ক্রিপশন করতে হবে।

৬) ভিডিও কলে থাকা অবস্থায় অন্য কারো সাথে কথা বলা বা ফোনে কথা বলা। অপ্রয়োজনে চেয়ার থেকে উঠা যাবে না কলে থাকা অবস্থায়। প্যাড, কলম নিয়ে বসতে হবে। ইশ, উফফ শব্দ করা যাবে না। কোনো টেকনিক্যাল প্রব্লেম হলে দুঃখিত বলতে হবে।

৭) ক্লায়েন্ট/রোগী দেখা শেষ হলে ক্লায়েন্ট/রোগীকে সাহস দিয়ে কল শেষ করবেন।…. ইনশাল্লাহ সুস্থ হবেন । আপনাকে ধন্যবাদ কনসেল থেকে সেবা নেওয়ার জন্য। আল্লাহ হাফেজ বা সালাম দিয়ে কিংবাআপনার মত করে সুন্দরভাবে বলে শেষ করুন।

যাদের জন্য আলাদা খেয়াল রাখতে হবেঃ

**বয়স্ক রোগী..জন্য একজন এটেন্ড্যান্ট রাখতে হবে রোগীর সাথে।

** বাচ্চার ক্ষেত্রে মাকে পাশে রাখবেন।

**প্রেগন্যান্ট রোগীর ক্ষেত্রে ভালো করে বুঝে প্রেসক্রিপশন করবেন।

Consel is a Counselling & Consultancy company. We create online consultancy platform &Telemedicine/virtual chambers for consultant/Counsellor.

We are giving service 24/7.

Consel can be accessed from anywhere across all types of android mobile devices – smartphone, tablet, and laptop/desktop computer. Video-based Counselling/Consultancy enables face-to-face conversation between the Clients/Patients and Counsellor(s)/provider(s).

Yes, your data will be protected.
  1. No need to move anywhere, work from anyplace
  2. Additional revenue at no cost
  3. Doctor/Counsellor will set his/her consulting times & change it at anytime
  4. Improved clinical practice workflow
  5. Scope of Increase productivity
  6. No Chance of spread contagious disease


BMDC registered any doctor for Bangladesh or Foreign Equivalent for Telemedicine consultancy & others Counsellor who has legal Degree/authorization for Counselling/consultancy service

Registration into the platform is free for all.
Available hour depends on Doctor/Counsellor. The Doctor/Counsellor will set his/her consulting times and appointment slots will be made accordingly by the app system. Please note these set 7 days consultation hours will repeat automatically every week unless changed by the doctor/counsellor. The doctor/counsellor sets his/her available times during on boarding, but can change it at anytime.
If Doctor/Counsellor is not able to call the Client/Patient for any kind of problem, he/she must inform to the customer care for call transfer. Then customer care offer the Client/Patient transfer to other Doctors/Counsellors same category. If the Client/Patient agree then call will transfer to other Doctors/Counsellors.
If Doctor/Counsellor is not able to call the Client/Patient on time for any kind of problem or any kind of technical problem in calling time or Network problem Doctor/Counsellor tries to reschedule. Doctor/Counsellor is able to call the Client/Patient within 24 hours of appointment time. If the Doctor/Counsellor cannot make the reschedule then the patient will be refunded.

Clients/Patients are not able to reschedule their appointment. The Client/Patient can request for new appointment by message. If the Doctor/Counsellor agrees a new appointment, booking will be confirmed otherwise the original booking will remain.

Doctor/Counsellor cannot cancel the appointment, they only have the ability to reschedule. Clients/Patients can cancel, they will only be eligible for refund by cancelling before 24 Hours of the Appointment /Meeting/Calling time. 24-48 Hours 50% Cash Back & 48-72 Hours 70% Cash Back before Meeting/Calling time; Rest of all 80% Cash Back. The refund will be provided in 15 business days. If the appointment is cancelled within 24 Hours of the Appointment/Calling time, then the amount paid will be considered forfeit.

If a Client/Patient does not response an appointment the pre-paid consultation fee will be forfeited but he/she can make request by message before Appointment /Meeting/Calling time to reschedule the appointment. If Doctor/Counsellor agrees, then Clients/Patients will be rescheduled the appointment, otherwise not.

If a Doctor/Counsellor for some reason/technical problem is unavailable for his appointment and cannot make it, he/she has the ability to reschedule the appointment. If the Doctor/Counsellor fails reschedule then the patient will be refunded.

20 minutes per Appointment

The Doctor/Counsellor will set his/her consulting fees as his/her wish but the minimum/lowest fees is Tk. 90 per consultation.

  1. Follow up fees are applicable only to follow up appointments which are set if
  2. The Doctor/Counsellor has a follow up fee set
    The second appointment takes place within a week of the first

Doctor/Counsellor can receive per 7 or 14 days accumulated consultation fees through his/her bank account.

Yes, if Client/Patient have a Bangladeshi Bank Account or wallet you are able to consult from abroad.

Yes, you can chat. Message option will open before 24 hours of appointment and continue after 48 hours of appointment.

Insame Technologies Limited